#NoSonCosasDeLaEdad:
estereotipoetatik libre dagoen begirada bat
Kanpaina hau gizarteak adineko pertsonak nola ikusten eta irudikatzen dituen zalantzan jartzeko eta aldatzeko sortu da. Pieza ikus-entzunezkoen bidez, adinismo estereotipoak haustea bilatzen dugu, etapa bizigarri honen errealitatea mugatzen, ikusezin bihurtzen edo desitxuratzen dutenak.
Atal honetan proiektuaren parte diren sentsibilizazio bideoak aurkituko dituzu, ikuspegi osagarri batekin:
- Adineko pertsonei ahotsa ematen diena, aurreiritziak esperientziatik bertatik desmuntatzeko.
- Komunikabide digitalek zahartzeari buruzko estereotipoak nola eraikitzen eta zabaltzen dituzten aztertzen duena.
Zer gertatzen da estereotipoei gure izenean hitz egiten uzten diegunean?
Bideo honek adineko pertsonei ahotsa ematen die ohiko aurreiritziak desafiatuz: ahulak, mendekoak, mundutik deskonektatuak edo erabakitzeko gaitasunik gabeak direla. Haien hitz eta esperientzien bidez, ideia horiek desmuntatzen dituzte eta gogorarazten digute adinak ez duela definitzen garena edo egin dezakeguna.
“Ez dira adinaren kontuak” kanpainaren pieza nagusia da, adinismoa salatzen duena —mugatzea, estigmatizatzea eta diskriminatzea dakarren aurreiritzia— eta zahartzearen ikuspegi justuago, anitzago eta errealistago baten alde egiten duena.
Zahartzea ez da desagertzea, izaten jarraitzea da.
Adineko pertsonak ez dira estereotipo bat, protagonistak dira.
Nola irudikatzen da zahartzea komunikabide digitaletan?
Zer irudi ematen dute adineko pertsonen inguruan?
Zer esaten da… eta zer isiltzen da?
Bideo honek #100fluencers ikerketaren emaitza nagusiak aurkezten ditu, MatiaZaleak-ek bultzatua eta Matia Institutuak garatua. Ikerketak adineko pertsonak komunikabide digitaletan nola irudikatzen diren aztertzen du. Juan Albarrán ikertzailearen ahotsaren bidez, adinekoei buruzko albisteetan errepikatzen diren ereduak, isiluneak eta joera okerrak ezagutzen ditugu.
1.200 albiste baino gehiagoren azterketak irudikapen mugatua erakusten du, sarritan teknikoa edo negatiboa, adinekoen ahotsen presentzia urriarekin eta bakardadeak eta aniztasun faltak markatutako irudi bisualarekin.
Baina ikuspegi hori aldatzeko gakoak ere eskaintzen ditu: adinekoei ahotsa ematea, haien aniztasuna erakustea, estereotipoak haustea eta informatzen dutenak formatzea.
Komunikabideek ere hezten dute. Eta zahartzeari buruz beste istorio bat kontatzeko garaia da.